Tesla har nylig lansert oppdaterte versjoner av sine luksusflaggskip, Model S og Model X. Selv om endringene kanskje ikke revolusjonerer utseendet, lover de en mer raffinert, komfortabel og teknologisk komplett opplevelse – med noen etterlengtede funksjoner.
Siden Model S og X fikk en stor interiøroppdatering i 2021, har mye av Teslas fokus vært på de volumselgende Model 3 og Y. Nå får imidlertid toppmodellene «litt kjærlighet» i en diskret, men viktig oppgradering. Målet er å heve luksusfølelsen og lukke gapet til nyere konkurrenter.
Fokus på komfort og stillhet
En av de største nyhetene er fokus på kjøreopplevelsen. Både Model S og Model X har fått forbedret lydisolering mot vind- og veistøy, supplert med et mer effektivt, aktivt støyreduseringssystem. Dette, kombinert med nye opphengsdeler og en finjustert luftfjæring, skal sørge for en mer harmonisk og komfortabel reise enn tidligere.
For Model X-eierne er det også en viktig praktisk oppdatering: Tredje seterad har fått bedre skulderplass, noe som forbedrer komforten for de bakerste passasjerene.
Smarte teknologiske tillegg
Som forventet, har Tesla lagt til de siste teknologiske funksjonene fra nyere modeller som Model 3 «Highland» og Model Y «Juniper»:
- Frontkamera: Endelig! Et kamera i støtfangeren foran eliminerer blindsonen rett foran bilen. Dette er en stor forbedring for manøvrering på trange plasser og parkering, samt gir bedre data til Autopilot-systemet.
- Dynamisk stemningsbelysning: Interiøret får et løft med dynamisk ambient belysning. Disse lysstripene i dashbordet og dørene kan lyse opp i forskjellige farger, og til og med vise animasjoner ved innstigning, noe som gir kupeen et mer moderne og eksklusivt preg.
- Adaptive frontlys: De oppgraderte frontlyktene har nå adaptive fjernlys-funksjoner (Adaptive Driving Beams), som automatisk justerer lysbildet for å unngå å blende motgående trafikk – en viktig sikkerhetsfunksjon.
Aerodynamikk og rekkevidde
Utvendig er endringene minimale. Plaid-versjonene får en mer aggressiv støtfanger og en ny spoiler i karbonfiber for økt stabilitet ved høy hastighet.
De nye hjuldesignene – tilgjengelig i og for Model S, og og for Model X – er ikke bare stilige, men også mer aerodynamiske. Sammen med dekk med lav rullemotstand bidrar dette til en marginalt økt rekkevidde på enkelte modeller. For eksempel oppgir Tesla at Model S firehjulsdrift nå har opptil 744 WLTP (basert på internasjonale tall).
Konklusjon
Tesla Model S og Model X, bilene som startet elbilrevolusjonen, får nå et viktig løft. Oppdateringene handler om raffinement: bedre kjørekomfort, mindre støy, og et par smarte teknologiske tillegg som løser kjente irritasjonsmomenter (som mangelen på frontkamera).
Selv om prisen har økt i forbindelse med oppdateringen, befester Tesla nå flaggskipenes posisjon som fullverdige luksusbiler med ytelse og rekkevidde i ypperste klasse. De oppgraderte modellene er ventet å nå Norge i løpet av kort tid.




